سه شیره شیررضا هدیه ای از طرف مادر شوهر در شب عروسی بود

سه شیره شیررضا طعمی شیرین با طعم تلخ دارد، بنابراین همه آن را دوست ندارند. با توجه به GOST، نباید طعم های نامطلوب برای این محصول داشته باشد. ملاس را می توان با توجه به معیارهای مختلفی به انواع تقسیم کرد.

نوعی ملاس، ملاس شاسته است که رنگ این محصول روشن است. از سیب زمینی، ذرت، گندم، چاودار، جو، سورگوم، نشاسته تاپیوکا به دست می آید.

این محصول فرعی فرآوری نیشکر یا چغندرقند است. این نام از زبان پرتغالی “melaco” به معنای عسل گرفته شده است. کارامل (از 36 تا 44 درصد). شربت بی رنگ یا زرد روشن، بی بو. برای تولید از نشاسته ذرت یا سیب زمینی استفاده می شود که شکافته و ساکاره می شود. در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی، این نوع ملاس تنها موردی بود که در صنایع غذایی تولید می شد.

مالتوز (بیش از 37٪). رنگ قهوه ای و طعم مالت شیرین دارد. در آشپزی و برای دم کردن آبجو استفاده می شود. فرآیند تولید شامل استفاده از اسیدهای شیمیایی و کاتالیزور نمی شود، بنابراین ملاس برای مدت طولانی ویسکوز باقی می ماند و متبلور نمی شود. ارزان ترین جایگزین شکر است.
بسیار ساکاره شده (بیش از 43 درصد). این محصول دارای ویسکوزیته بالا، چگالی، بی بو است. اغلب بی رنگ است، اما گاهی اوقات ممکن است یک رنگ مایل به زرد باشد. درجه شیرینی بالاتری دارد.

قند کم (از 26 تا 35 درصد). نیاز اصلی در تولید این ملاس درصد پایین گلوکز (بیش از 10 درصد) است. در پخت و پز، برای تولید مصالح ساختمانی، در متالورژی برای قالب گیری شن و ماسه استفاده می شود.

تولید ملاس در صنایع غذایی شامل مراحل مختلفی می باشد که برای اینکه از کیفیت بالایی برخوردار باشد نیاز به رعایت دقیق استانداردهای تکنولوژیکی دارد. این محصول باید مطابق با استاندارد بین المللی GOST 33917-2016 باشد که از تاریخ 01/01/2018 به عنوان استاندارد ملی فدراسیون روسیه به اجرا درآمده است.